Dorien Hopster-den Otter is a researcher at the section ELAN Teacher Development, Department of Learning, Data analytics and Technology. She is involved in the "Tell-project" which is a teacher professional development program for increasing assessment expertise, involving professional learning communities.
In 2019 she obtained her PhD on the design of formative assessment. From 2019 to 2022, she was involved in the national Acceleration Plan Educational Innovation with IT as a researcher for the zone professional development of teachers.
Expertise
Psychology
- Assessment
- Teachers
- Research
- Measurement Error
- Decision Making
Computer Science
- Validation
- Integrated View
- User Perspective
Organisations
Publications
2024
The implementation of professional development for lecturers in higher education: from national to local educational innovation with IT (2024)Pedagogische studiën, 101(4), 388-428. Hopster-den Otter, D., Lubbers, M. E. C. & Schildkamp, K.https://doi.org/10.59302/v8m60030
2023
Validation and Evaluation of a Tool for Developing an Integrated View of ICT-Based Educational Innovation (2023)Education Sciences, 13(3). Article 263. Hopster-den Otter, D. & Wopereis, I.https://doi.org/10.3390/educsci13030263
2022
Posterpresentatie: Theoretische en praktische inzichten rondom leiderschap in onderwijsinnovatie met ICT (2022)[Contribution to conference › Poster] Surf Onderwijsdagen 2022. Post, M., Hopster-den Otter, D., Nouta, J., Lubbers, M., Blijleven-Tebbe, N. & Schildkamp, K.Bewustwording creëren rond onderwijsinnovatie met ICT op integraal niveau (2022)Tijdschrift voor hoger onderwijs, 40(2), 79-102. ter Beek, M., Hopster, D. & Schildkamp, K.Het implementeren van onderwijsinnovaties in hoger onderwijs: van initiatie naar organisatieroutine (2022)[Book/Report › Report]. Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT. Lubbers, M., Hopster-den Otter, D. & Schildkamp, K.Implementing educational innovations in higher education: from initiation to organizational routine (2022)[Book/Report › Report]. Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT. Lubbers, M., Hopster-den Otter, D. & Schildkamp, K.Theoretische en praktische inzichten rondom leiderschap in onderwijsinnovatie met ICT (2022)[Book/Report › Report]. Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT. Post, M., Hopster-den Otter, D., Nouta, J., Lubbers, M., van Rooij, P., Blijleven-Tebbe, N. & Schildkamp, K.
2021
Focus op de onderwijskundig ICT-professional: Een verkenning in het (inter)nationaal hoger onderwijs met aanbevelingen voor de praktijk (2021)[Book/Report › Report]. Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT. Vennix, J., Dekker, P., Hebbink, E., Peet, A., ter Beek, M., Hopster-den Otter, D. & van Geel, M.Handboek Professionele ontwikkeling rond onderwijsinnovatie met ICT: Stappenplan voor het ontwerpen van lokale proeftuinen (2021)[Book/Report › Report]. Hopster-den Otter, D. & ter Beek, M.Bouwstenen voor effectieve docentprofessionalisering in het hoger onderwijs gericht op onderwijsinnovatie met ict (2021)[Book/Report › Report]. Schildkamp, K., Hopster-den Otter, D., ter Beek, M., Uerz, D. & Horvers, A.
Research profiles
Courses academic year 2025/2026
Courses in the current academic year are added at the moment they are finalised in the Osiris system. Therefore it is possible that the list is not yet complete for the whole academic year.